Minister Rodziny i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, ogłasza nabór wniosków na
realizację Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek
Samorządu Terytorialnego – edycja 2024, zwanego dalej „Programem”.
I. Podstawa prawna Programu
Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o
Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 647, 1407 i 1429). Nabór wniosków
przeprowadzony zostanie zgodnie z art. 13 ww. ustawy.
II. Wysokość środków z Funduszu Solidarnościowego przeznaczonych na
realizację zadań
Na realizację zadań w ramach Programu dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja
2024, Minister Rodziny i Polityki Społecznej przeznaczył z Funduszu Solidarnościowego w
2024 r. kwotę – 505 mln zł (słownie: pięćset pięć milionów złotych).
III. Podmioty uprawnione do składania wniosków
O uzyskanie środków z Funduszu Solidarnościowego, o którym mowa w ustawie z dnia 23
października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym, zwanego dalej „Funduszem” na
realizację zadań w ramach Programu, mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego
szczebla gminnego lub powiatowego.
IV. Rodzaj zadań
1. Zgodnie z warunkami Programu, jego głównym celem jest wprowadzenie usług
asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu
codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, których adresatami są
następujące osoby zwane dalej „uczestnikami”:
1 1) dzieci do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności
łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 orzeczenia o niepełnosprawności – konieczności
stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie
ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego
współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
2) osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i
art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100, z późn. zm.).
2. Usługi asystencji osobistej polegają w szczególności na wspieraniu przez asystenta osoby
z niepełnosprawnością we wszystkich sferach życia, w tym:
1) wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
V. Tryb przystąpienia do Programu
1. Gmina/powiat składa do właściwego wojewody wniosek w wersji elektronicznej
utworzony w Generatorze Funduszu Solidarnościowego. Generator Funduszu
Solidarnościowego jest narzędziem informatycznym dostępnym na stronie internetowej
bfs.mrips.gov.pl. Wniosek należy wypełnić, zapisać i złożyć w Generatorze Funduszu
Solidarnościowego za pomocą przycisku „złóż wniosek”. W przypadkach uzasadnionych
problemami technicznymi dopuszcza się możliwość składania wniosków za pomocą
platformy e-PUAP.
2. Gmina/powiat zakłada swoje konto – jedno konto dla jednej jednostki samorządu
terytorialnego, zgodnie z Instrukcją złożenia wniosku w Generatorze Funduszu
Solidarnościowego – dostępną na wskazanej w ust. 1 stronie internetowej.
Gmina/powiat ma możliwość w dowolnym momencie zapisania wprowadzonych danych
i powrotu do edycji w innym czasie.
3. Gmina/powiat ma możliwość wydruku wniosku zapisanego w wersji roboczej.
4. Po uzupełnieniu formularza wniosku oraz dodaniu wszystkich wymaganych załączników,
jego weryfikacji oraz wysłaniu przez gminę/powiat (za pomocą przycisku „złóż wniosek”)
Generator Funduszu Solidarnościowego zapisuje wniosek w bazie danych, a użytkownik
otrzymuje możliwość jej zapisania w formacie PDF i wydrukowania. Złożony wniosek
automatycznie otrzymuje unikatowy numer, którym należy się posługiwać w kontaktach
z wojewodą.
5. Proces składania wniosków zawiera następujące etapy:
1) wypełnienie wszystkich pól wniosku oraz dodanie wymaganych załączników;
2) złożenie wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego za pomocą
przycisku „złóż wniosek”;
3) zapisanie złożonego wniosku w formacie PDF wraz z załącznikami.
6. Po złożeniu wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego konieczne jest złożenie
przez gminę/powiat podpisanego oświadczenia, według wzoru stanowiącego załącznik
nr 14 do Programu. Oświadczenie należy zeskanować i umieścić w Generatorze
Funduszu Solidarnościowego.
7. Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem środków z Funduszu we
wnioskowanej wysokości.
VI. Kryteria i sposób oceny wniosków
1. Wojewoda dokonuje oceny formalnej i oceny merytorycznej wniosków, z
uwzględnieniem racjonalnego i celowego planowanego wydatkowania środków
publicznych. Ocena dokonywana jest za pomocą Generatora Funduszu
Solidarnościowego.
2. Wojewoda dokonuje oceny wniosku z wykorzystaniem Karty oceny wniosku
gminy/powiatu w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością”
dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024, stanowiącej załącznik nr 12 do Programu.
3. Kryteria oceny formalnej są następujące:
1) wniosek jest kompletnie i prawidłowo wypełniony zgodnie z obowiązującym wzorem i został złożony w terminie;
2) wniosek zawiera wszystkie wymagane załączniki;
3) oświadczenie o złożeniu wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego zostało podpisane przez upoważnione osoby.
4. W przypadku wystąpienia braków lub błędów formalnych we wniosku wojewoda zwraca
się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej. Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te
elementy wniosku, o których zmianę lub uzupełnienie wystąpił wojewoda.
5. Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian
i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów formalnych we wniosku leży we właściwości
wojewody.
6. W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów formalnych w
poprawionym wniosku wojewoda nie wzywa ponownie gminy/powiatu do poprawienia
wniosku. Wojewoda dokonuje oceny formalnej na podstawie dostarczonej dokumentacji.
7. W wyniku oceny formalnej wniosek może zostać:
a) zakwalifikowany do oceny merytorycznej – w przypadku spełnienia wszystkich kryteriów oceny formalnej;
b) odrzucony – w przypadku niespełnienia któregokolwiek z kryteriów oceny
formalnej (jeżeli – po wezwaniu do ewentualnych wyjaśnień i poprawek – braki nie zostaną usunięte).
8. Ocenie merytorycznej podlegają wyłącznie wnioski spełniające kryteria oceny formalnej.
9. Kryteria oceny merytorycznej są następujące:
1) adekwatność wniosku w odniesieniu do celów Programu:
a) usługi asystencji osobistej będą skierowane do osób będących adresatami
Programu, określonych w części III ust. 2 Programu,
b) osoby wymagające wysokiego poziomu wsparcia, określone w części III ust. 3
pkt 2 Programu, będą stanowiły minimum 70% uczestników Programu,
c) usługi asystencji osobistej świadczyć będą osoby, które spełniają warunki
określone, w części IV ust. 4 Programu, 5
d) usługi asystencji osobistej będą polegały na wspieraniu przez asystenta osoby z
niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym w zakresie określonym w części IV ust. 10 Programu;
2) potencjalny wpływ zadań na beneficjentów, w tym także trwałość rezultatów zadań
zawartych we wniosku:
a) usługi asystencji osobistej poprawią funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w ich środowisku, zwiększą możliwość zaspokajania ich potrzeb oraz włączą je w życie społeczne;
3) zasadność wysokości wnioskowanych środków w stosunku do celu, rezultatów i zakresu zadań, które obejmuje wniosek:
a) powiązanie kosztów z celem Programu,
b) prawidłowość sporządzenia kalkulacji wniosku na środki finansowe z Programu, w tym planowane źródła finansowania zadania;
4) zdolność organizacyjna podmiotu oraz przygotowanie instytucjonalne do realizacji zadań:
a) gmina/powiat posiada odpowiednie zasoby kadrowe do realizacji zadań.
10. W przypadku wystąpienia braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny
merytorycznej wojewoda zwraca się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub
skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej.
Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te elementy wniosku, o których zmianę lub
uzupełnienie wystąpił wojewoda.
11. Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian
i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny
merytorycznej wniosku leży we właściwości wojewody.
12. W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów merytorycznych w
ramach oceny merytorycznej w poprawionym wniosku wojewoda nie wzywa ponownie
gminy/powiatu do poprawienia wniosku. Wojewoda dokonuje oceny merytorycznej na
podstawie dostarczonej dokumentacji.
13. Wniosek zostaje odrzucony, jeżeli nie zostanie spełniony którykolwiek z kryteriów oceny
merytorycznej. Wojewoda przesyła gminie/powiatowi informację wraz z uzasadnieniem
o odrzuceniu wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów oceny merytorycznej.
14. Wniosek uzyska pozytywną ocenę wojewody, jeżeli zostaną spełnione wszystkie kryteria
oceny merytorycznej.
15. Wnioski ocenione pozytywnie trafiają na listę rekomendowanych wniosków wojewody.
16. Listy rekomendowanych wniosków wojewodów przekazywane są do Ministra, który
tworzy zbiorczą listę rekomendowanych wniosków.
17. W przypadku odrzucenia przez wojewodę wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów
oceny merytorycznej gminie/powiatowi przysługuje, w terminie 3 dni od otrzymania
informacji o odrzuceniu wniosku wraz z uzasadnieniem, prawo złożenia do Ministra
umotywowanych zastrzeżeń do oceny dokonanej przez wojewodę. Minister po
zapoznaniu się ze sprawą, mając na uwadze przesłane wyjaśnienia oraz dostępny budżet,
podejmuje decyzję o odrzuceniu zastrzeżeń albo o ich uznaniu i umieszczeniu wniosku na
zbiorczej liście rekomendowanych wniosków. Oceny wniosku w takim przypadku
dokonuje właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej
odpowiadająca za programy finansowane z Funduszu Solidarnościowego. W przypadku
umieszczenia wniosku w związku ze złożeniem zastrzeżeń na zbiorczej liście
rekomendowanych wniosków, Minister zwraca się do wojewody o przekazanie
zaktualizowanej listy rekomendowanych wniosków wraz z informacją dotyczącą środków
finansowych z Programu, zawierających informacje o wnioskach, które uzyskały
dofinansowanie.
VII. Warunki przekazania środków i ich maksymalna wysokość dla danego
podmiotu
1. Przekazanie środków finansowych z Funduszu wojewodom odbędzie się na podstawie
umów w sprawie wysokości i trybu przekazywania środków Funduszu Solidarnościowego
na realizację zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny i Polityki
Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu
Terytorialnego – edycja 2024, zawieranych pomiędzy Ministrem a wojewodami, których
wzór stanowi załącznik nr 16 do Programu.
2. Wojewodowie przekazują środki z Funduszu gminom/powiatom na podstawie umów w
sprawie realizacji zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny i Polityki
Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu
Terytorialnego – edycja 2024, zawieranych pomiędzy wojewodami a
gminami/powiatami, których wzór stanowi załącznik nr 17 do Programu.
6 3. Podmioty realizujące zadania wynikające z umów zawartych w ramach Programu
są obowiązane do posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego dla środków
Programu, prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków
i dokonywanych z tych środków wydatków, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 23
października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym.
4. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego podmiotu (gminy/powiatu) nie może
przekroczyć kwoty 3 000 000,00 zł (słownie: trzy miliony złotych, 00/100).
VIII. Termin i warunki realizacji zadań
1. Zadania będą realizowane od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
2. Terminy oraz warunki realizacji zadań będą każdorazowo określane w umowie zawartej
pomiędzy wojewodą a gminą/powiatem.
3. Środki z Funduszu na realizacje zadań będą przekazywane zgodnie z zawartą umową, w
układzie rocznym w określonych w harmonogramie transzach.
4. Środki z Funduszu na realizację zadań mogą być wykorzystywane na zasadzie refundacji
poniesionych wydatków lub na zasadzie zaliczki, tj. na sfinansowanie wydatków
środkami z Funduszu, w sposób umożliwiający terminową realizację płatności za
zrealizowane usługi asystencji osobistej.
IX. Terminy i miejsce składania wniosków
1. Gmina/powiat składa wniosek (załącznik nr 1 do Programu) wraz z załącznikami do
wniosku (załączniki nr 1a i 1b do Programu) do właściwego wojewody za pośrednictwem
Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie internetowej
bfs.mrips.gov.pl, w terminie od dnia 14 sierpnia 2023 r. do dnia 15 września 2023 r.
2. Wojewoda, po weryfikacji wniosków złożonych przez gminy/powiaty, sporządza listę
rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu (załącznik nr 3 do
Programu) i przekazuje ją do Ministra wraz z informacją wojewody dotyczącą środków
finansowych z Programu (załącznik nr 2 do Programu), w terminie do dnia 6 października
2023 r.
X. Termin rozpatrzenia wniosków
Minister zatwierdza zbiorczą listę rekomendowanych wniosków w terminie 30 dni od dnia
przekazania Ministrowi wszystkich list rekomendowanych wniosków wojewodów.
Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach
Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla
Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024
Minister Rodziny i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, ogłasza nabór wniosków na
realizację Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek
Samorządu Terytorialnego – edycja 2024, zwanego dalej „Programem”.
I. Podstawa prawna Programu
Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o
Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 647, 1407 i 1429). Nabór wniosków
przeprowadzony zostanie zgodnie z art. 13 ww. ustawy.
II. Wysokość środków z Funduszu Solidarnościowego przeznaczonych na
realizację zadań
Na realizację zadań w ramach Programu dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja
2024, Minister Rodziny i Polityki Społecznej przeznaczył z Funduszu Solidarnościowego w
2024 r. kwotę – 505 mln zł (słownie: pięćset pięć milionów złotych).
III. Podmioty uprawnione do składania wniosków
O uzyskanie środków z Funduszu Solidarnościowego, o którym mowa w ustawie z dnia 23
października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym, zwanego dalej „Funduszem” na
realizację zadań w ramach Programu, mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego
szczebla gminnego lub powiatowego.
IV. Rodzaj zadań
1. Zgodnie z warunkami Programu, jego głównym celem jest wprowadzenie usług
asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu
codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, których adresatami są
następujące osoby zwane dalej „uczestnikami”:
1 1) dzieci do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności
łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 orzeczenia o niepełnosprawności – konieczności
stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie
ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego
współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
2) osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i
art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100, z późn. zm.).
2. Usługi asystencji osobistej polegają w szczególności na wspieraniu przez asystenta osoby
z niepełnosprawnością we wszystkich sferach życia, w tym:
1) wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
V. Tryb przystąpienia do Programu
1. Gmina/powiat składa do właściwego wojewody wniosek w wersji elektronicznej
utworzony w Generatorze Funduszu Solidarnościowego. Generator Funduszu
Solidarnościowego jest narzędziem informatycznym dostępnym na stronie internetowej
bfs.mrips.gov.pl. Wniosek należy wypełnić, zapisać i złożyć w Generatorze Funduszu
Solidarnościowego za pomocą przycisku „złóż wniosek”. W przypadkach uzasadnionych
problemami technicznymi dopuszcza się możliwość składania wniosków za pomocą
platformy e-PUAP.
2. Gmina/powiat zakłada swoje konto – jedno konto dla jednej jednostki samorządu
terytorialnego, zgodnie z Instrukcją złożenia wniosku w Generatorze Funduszu
Solidarnościowego – dostępną na wskazanej w ust. 1 stronie internetowej.
Gmina/powiat ma możliwość w dowolnym momencie zapisania wprowadzonych danych
i powrotu do edycji w innym czasie.
3. Gmina/powiat ma możliwość wydruku wniosku zapisanego w wersji roboczej.
4. Po uzupełnieniu formularza wniosku oraz dodaniu wszystkich wymaganych załączników,
jego weryfikacji oraz wysłaniu przez gminę/powiat (za pomocą przycisku „złóż wniosek”)
Generator Funduszu Solidarnościowego zapisuje wniosek w bazie danych, a użytkownik
otrzymuje możliwość jej zapisania w formacie PDF i wydrukowania. Złożony wniosek
automatycznie otrzymuje unikatowy numer, którym należy się posługiwać w kontaktach
z wojewodą.
5. Proces składania wniosków zawiera następujące etapy:
1) wypełnienie wszystkich pól wniosku oraz dodanie wymaganych załączników;
2) złożenie wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego za pomocą
przycisku „złóż wniosek”;
3) zapisanie złożonego wniosku w formacie PDF wraz z załącznikami.
6. Po złożeniu wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego konieczne jest złożenie
przez gminę/powiat podpisanego oświadczenia, według wzoru stanowiącego załącznik
nr 14 do Programu. Oświadczenie należy zeskanować i umieścić w Generatorze
Funduszu Solidarnościowego.
7. Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem środków z Funduszu we
wnioskowanej wysokości.
VI. Kryteria i sposób oceny wniosków
1. Wojewoda dokonuje oceny formalnej i oceny merytorycznej wniosków, z
uwzględnieniem racjonalnego i celowego planowanego wydatkowania środków
publicznych. Ocena dokonywana jest za pomocą Generatora Funduszu
Solidarnościowego.
2. Wojewoda dokonuje oceny wniosku z wykorzystaniem Karty oceny wniosku
gminy/powiatu w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością”
dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024, stanowiącej załącznik nr 12 do Programu.
3. Kryteria oceny formalnej są następujące:
1) wniosek jest kompletnie i prawidłowo wypełniony zgodnie z obowiązującym wzorem i został złożony w terminie;
2) wniosek zawiera wszystkie wymagane załączniki;
3) oświadczenie o złożeniu wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego zostało podpisane przez upoważnione osoby.
4. W przypadku wystąpienia braków lub błędów formalnych we wniosku wojewoda zwraca
się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej. Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te
elementy wniosku, o których zmianę lub uzupełnienie wystąpił wojewoda.
5. Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian
i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów formalnych we wniosku leży we właściwości
wojewody.
6. W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów formalnych w
poprawionym wniosku wojewoda nie wzywa ponownie gminy/powiatu do poprawienia
wniosku. Wojewoda dokonuje oceny formalnej na podstawie dostarczonej dokumentacji.
7. W wyniku oceny formalnej wniosek może zostać:
a) zakwalifikowany do oceny merytorycznej – w przypadku spełnienia wszystkich kryteriów oceny formalnej;
b) odrzucony – w przypadku niespełnienia któregokolwiek z kryteriów oceny
formalnej (jeżeli – po wezwaniu do ewentualnych wyjaśnień i poprawek – braki nie zostaną usunięte).
8. Ocenie merytorycznej podlegają wyłącznie wnioski spełniające kryteria oceny formalnej.
9. Kryteria oceny merytorycznej są następujące:
1) adekwatność wniosku w odniesieniu do celów Programu:
a) usługi asystencji osobistej będą skierowane do osób będących adresatami
Programu, określonych w części III ust. 2 Programu,
b) osoby wymagające wysokiego poziomu wsparcia, określone w części III ust. 3
pkt 2 Programu, będą stanowiły minimum 70% uczestników Programu,
c) usługi asystencji osobistej świadczyć będą osoby, które spełniają warunki
określone, w części IV ust. 4 Programu, 5
d) usługi asystencji osobistej będą polegały na wspieraniu przez asystenta osoby z
niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym w zakresie określonym w części IV ust. 10 Programu;
2) potencjalny wpływ zadań na beneficjentów, w tym także trwałość rezultatów zadań
zawartych we wniosku:
a) usługi asystencji osobistej poprawią funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w ich środowisku, zwiększą możliwość zaspokajania ich potrzeb oraz włączą je w życie społeczne;
3) zasadność wysokości wnioskowanych środków w stosunku do celu, rezultatów i zakresu zadań, które obejmuje wniosek:
a) powiązanie kosztów z celem Programu,
b) prawidłowość sporządzenia kalkulacji wniosku na środki finansowe z Programu, w tym planowane źródła finansowania zadania;
4) zdolność organizacyjna podmiotu oraz przygotowanie instytucjonalne do realizacji zadań:
a) gmina/powiat posiada odpowiednie zasoby kadrowe do realizacji zadań.
10. W przypadku wystąpienia braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny
merytorycznej wojewoda zwraca się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub
skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej.
Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te elementy wniosku, o których zmianę lub
uzupełnienie wystąpił wojewoda.
11. Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian
i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny
merytorycznej wniosku leży we właściwości wojewody.
12. W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów merytorycznych w
ramach oceny merytorycznej w poprawionym wniosku wojewoda nie wzywa ponownie
gminy/powiatu do poprawienia wniosku. Wojewoda dokonuje oceny merytorycznej na
podstawie dostarczonej dokumentacji.
13. Wniosek zostaje odrzucony, jeżeli nie zostanie spełniony którykolwiek z kryteriów oceny
merytorycznej. Wojewoda przesyła gminie/powiatowi informację wraz z uzasadnieniem
o odrzuceniu wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów oceny merytorycznej.
14. Wniosek uzyska pozytywną ocenę wojewody, jeżeli zostaną spełnione wszystkie kryteria
oceny merytorycznej.
15. Wnioski ocenione pozytywnie trafiają na listę rekomendowanych wniosków wojewody.
16. Listy rekomendowanych wniosków wojewodów przekazywane są do Ministra, który
tworzy zbiorczą listę rekomendowanych wniosków.
17. W przypadku odrzucenia przez wojewodę wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów
oceny merytorycznej gminie/powiatowi przysługuje, w terminie 3 dni od otrzymania
informacji o odrzuceniu wniosku wraz z uzasadnieniem, prawo złożenia do Ministra
umotywowanych zastrzeżeń do oceny dokonanej przez wojewodę. Minister po
zapoznaniu się ze sprawą, mając na uwadze przesłane wyjaśnienia oraz dostępny budżet,
podejmuje decyzję o odrzuceniu zastrzeżeń albo o ich uznaniu i umieszczeniu wniosku na
zbiorczej liście rekomendowanych wniosków. Oceny wniosku w takim przypadku
dokonuje właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej
odpowiadająca za programy finansowane z Funduszu Solidarnościowego. W przypadku
umieszczenia wniosku w związku ze złożeniem zastrzeżeń na zbiorczej liście
rekomendowanych wniosków, Minister zwraca się do wojewody o przekazanie
zaktualizowanej listy rekomendowanych wniosków wraz z informacją dotyczącą środków
finansowych z Programu, zawierających informacje o wnioskach, które uzyskały
dofinansowanie.
VII. Warunki przekazania środków i ich maksymalna wysokość dla danego
podmiotu
1. Przekazanie środków finansowych z Funduszu wojewodom odbędzie się na podstawie
umów w sprawie wysokości i trybu przekazywania środków Funduszu Solidarnościowego
na realizację zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny i Polityki
Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu
Terytorialnego – edycja 2024, zawieranych pomiędzy Ministrem a wojewodami, których
wzór stanowi załącznik nr 16 do Programu.
2. Wojewodowie przekazują środki z Funduszu gminom/powiatom na podstawie umów w
sprawie realizacji zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny i Polityki
Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu
Terytorialnego – edycja 2024, zawieranych pomiędzy wojewodami a
gminami/powiatami, których wzór stanowi załącznik nr 17 do Programu.
6 3. Podmioty realizujące zadania wynikające z umów zawartych w ramach Programu
są obowiązane do posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego dla środków
Programu, prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków
i dokonywanych z tych środków wydatków, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 23
października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym.
4. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego podmiotu (gminy/powiatu) nie może
przekroczyć kwoty 3 000 000,00 zł (słownie: trzy miliony złotych, 00/100).
VIII. Termin i warunki realizacji zadań
1. Zadania będą realizowane od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
2. Terminy oraz warunki realizacji zadań będą każdorazowo określane w umowie zawartej
pomiędzy wojewodą a gminą/powiatem.
3. Środki z Funduszu na realizacje zadań będą przekazywane zgodnie z zawartą umową, w
układzie rocznym w określonych w harmonogramie transzach.
4. Środki z Funduszu na realizację zadań mogą być wykorzystywane na zasadzie refundacji
poniesionych wydatków lub na zasadzie zaliczki, tj. na sfinansowanie wydatków
środkami z Funduszu, w sposób umożliwiający terminową realizację płatności za
zrealizowane usługi asystencji osobistej.
IX. Terminy i miejsce składania wniosków
1. Gmina/powiat składa wniosek (załącznik nr 1 do Programu) wraz z załącznikami do
wniosku (załączniki nr 1a i 1b do Programu) do właściwego wojewody za pośrednictwem
Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie internetowej
bfs.mrips.gov.pl, w terminie od dnia 14 sierpnia 2023 r. do dnia 15 września 2023 r.
2. Wojewoda, po weryfikacji wniosków złożonych przez gminy/powiaty, sporządza listę
rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu (załącznik nr 3 do
Programu) i przekazuje ją do Ministra wraz z informacją wojewody dotyczącą środków
finansowych z Programu (załącznik nr 2 do Programu), w terminie do dnia 6 października
2023 r.
X. Termin rozpatrzenia wniosków
Minister zatwierdza zbiorczą listę rekomendowanych wniosków w terminie 30 dni od dnia przekazania Ministrowi wszystkich list rekomendowanych wniosków wojewodów.