Szanowni Państwo, prezentujemy Państwu wykaz firm odpowiedzialnych za zimowe utrzymanie dróg na terenie Gminy Drelów w sezonie zimowym 2024/2025.
Zimowym utrzymaniem dróg gminnych zajmuje się:
- Gospodarstwo Rolne Justyn Tarasiuk
- P.H.U Kamil Ładniak
Zgłoszenia nieodśnieżonych dróg gminnych należy dokonywać w godz. 7.30-15.30 pod numerem tel (83) 372-32-37.
W pozostałych przypadkach telefon całodobowy 509 778 352.
Jednocześnie apelujemy do mieszkańców, aby pamiętali o odśnieżaniu chodników przed swoimi posesjami. W myśl ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024, poz. 399) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości należy do właściciela nieruchomości.
W świetle Regulaminuutrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drelów, „uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego powinno być realizowane na bieżąco w celu niezwłocznego usunięcia przeszkód lub zagrożeń dla swobodnego przechodu lub przejazdu. Śnieg i lód uprząta się:
- poprzez odgarnięcie w miejsca nie powodujące zakłóceń dla przechodu i przejazdu, na nieruchomości od strony jezdni lub na pasie zieleni przyulicznej;
- poprzez formowanie pryzm, w sposób umożliwiający ich uprzątnięcie przez podmioty odpowiedzialne za utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych.
- w sposób nie zagrażający istniejącej zieleni, w szczególności wokół pni drzew;
4) do momentu usunięcia śliskości i oblodzenia.
Błoto i inne zanieczyszczenia uprząta się na bieżąco z wykluczeniem ich gromadzenia na części nieruchomości służących do użytku publicznego. Materiał użyty do likwidacji śliskości i oblodzenia usuwa się niezwłocznie po ustaniu przyczyn zastosowania. Niedozwolone jest przemieszczanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń na jezdnię”.
Ponadto informujemy, że do obowiązków właścicieli i zarządców należy dbałość o należyty stan techniczny budynku, w tym niedopuszczanie do przeciążenia konstrukcji budynku przez zalegający na dachu śnieg i zapewnienie w razie konieczności odśnieżania dachu i elementów elewacji budynku. Obowiązek ten obejmuje także usuwanie sopli, brył, nawisów lodowych i śniegowych, mogących zagrozić bezpieczeństwu osób znajdujących się na ciągach pieszych i jezdnych przebiegających bezpośrednio przy budynku.
Pamiętajmy, że dbałość o czystość i porządek na terenie Gminy Drelów jest nie tylko obowiązkiem jej władz, ale również wszystkich mieszkańców. Dlatego apelujemy o należyte wykonywanie ustawowego obowiązku. Miejmy swój udział w utrzymaniu czystości i porządku w Gminie aby nasze najbliższe otoczenie było Naszą wizytówką.
Obowiązki te określone zostały w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (art. 61 pkt 2, art. 91a – Dz. U. z 2024 r., poz. 725 z późn. zm.), w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o Utrzymaniu Czystości i Porządku w Gminach (art. 5 ust. 1 pkt 4, art. 10 ust. 2 i 2a – Dz. U. z 2024., poz. 399 z późn. zm.), a także w §4 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drelów (Dz. U. Woj. Lubelskiego z 2021 r., poz. 3089).
W związku z powyższym, w celu uniknięcia zagrożeń, zwracamy się do wszystkich o bezzwłoczne spełnianie obowiązków wynikających z ww. przepisów.