Gmina Drelów realizuje projekt „Dostępne Szkoły – realizacja programów rozwojowych szkół na terenie gminy Drelów” – projekt nr FELU.10.03-IZ.00-0098/23, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, Priorytetu X Lepsza edukacja, Działania 10.3 Kształcenie ogólne.

Gmina Drelów realizuje projekt „Dostępne Szkoły – realizacja programów rozwojowych szkół na terenie gminy Drelów” – projekt nr FELU.10.03-IZ.00-0098/23, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, Priorytetu X Lepsza edukacja, Działania 10.3 Kształcenie ogólne.

Całkowita wartość projektu to 1 464 641,26 zł, w tym dofinansowanie 1 299 641,26 zł. Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich wynosi 1 244 945,07 zł. 

Głównym celem realizowanego projektu jest wzrost jakości kształcenia realizowanego przez 4 szkoły podstawowe z Gminy Drelów oraz podniesienie umiejętności i kompetencji u co najmniej 95% z grupy 427 uczniów (234 DZ. + 193 CH) i 77 nauczycieli (58 K i 19 M) w okresie do 28.02.2026 r. poprzez wdrożenie programów rozwojowych przyczyniających się do zwiększenia dostępu do edukacji dobrej jakości, włączającego kształcenia, ułatwienia mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Zaplanowane w projekcie działania bezpośrednio przyczynią się do osiągnięcia:

a) Celu Polityki 4. Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i wdrażająca Europejski filar praw socjalnych;

b) Celu szczegółowego 4f) Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Osiągnięcie założonego w projekcie celu głównego możliwe będzie dzięki realizacji zaplanowanych w projekcie działań wynikających bezpośrednio z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. W oparciu o zdiagnozowane potrzeby zaplanowano w projekcie następujące działania:

I. Upowszechnienie modelu dostępnej szkoły poprzez dostosowanie szkół i realizowanego nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz do potrzeb nauczycieli z niepełnosprawnościami.

II. Realizację dodatkowej oferty zajęć pozalekcyjnych rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne, umiejętności podstawowe, przekrojowe i zawodowe niezbędne na rynku pracy, w tym kompetencje cyfrowe, zielone i rozwijające talenty i zainteresowania uczniów.

III. Podniesienie jakości kształcenia i rozwój umiejętności uczniów poprzez zakup dodatkowego wyposażenia do 4 szkół objętych projektem, niezbędne do prowadzenia zaplanowanych zajęć dodatkowych. Pomoce te wykorz. będą zarówno w trakcie realizacji projektu jak też po zakończeniu jego realizacji w okresie trwałości. Zakupione wyposażenie pozwoli na udział w zajęciach uczniom z niepełnosprawnością na równi z pozostałymi osobami.

IV. Organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów oraz wsparcia rodziców/opiekunów prawnych dzieci w zakresie stymulowania rozwoju ucznia

V. Utworzenie 4 Szkolnych Ośrodków Kariery- doradztwo edukacyjno- zawodowe

VI. Doskonalenie zawodowe nauczycieli zatrudnionych w szkołach objętych wsparciem, w tym pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami.

Grupę docelową stanowi 427 uczniów (234 DZ i 193 CH) uczęszczających do 4 szkół podstawowych z terenu wiejskiej Gminy Drelów: Szkoły Podstawowej w Drelowie (180 os, 94 DZ i 86 CH), Szkoły Podstawowej w Szóstce (76 os, 46 DZ i 30 CH) Szkoły Podstawowej w Dołdze (133 os. 74 DZ i 59 CH) , Szkoły Podstawowej w Żerocinie (38 os. 20 DZ i 18 CH), 77 nauczycieli (58 K i 19 M) zatrudnionych w tych szkołach, 120 rodziców (90 K i 30 M).

Udział w projekcie wyrówna dostęp dzieci i młodzieży z terenów wiejskich do usług edukacyjnych o wysokiej jakości oraz pozwoli na przełamanie barier w zakresie mobilności edukacyjnej (zajęcia realizowane w miejscu ich zamieszkania, bez konieczności dojazdu do większych ośrodków) oraz zwiększy dostępność dla osób niepełnosprawnych – w ramach wdrażanych działań przewidziano możliwość skorzystania z szeregu usług dostępowych, jak tłumacz języka migowego, skorzystanie z pętli indukcyjnej, pomoc asystenta osoby niepełnosprawnej, zapewnienie dowozu dla osób niepełnosprawnych, biuro projektu pozbawione barier architektonicznych.

Rezultaty projektu:

  • 4 szkoły objęte wsparciem
  • 427 uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne objętych wsparciem
  • 77 przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
  • 38 dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem
  • 105 uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym
  • 407 uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu
  • 75 przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu

#FunduszeEuropejskie

Accessibility Toolbar

Scroll to Top