KOMISJA
Podstawa prawna
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (GKRPA) działa na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz zarządzenia Wójta/Burmistrza w sprawie powołania Komisji.
Zadania Komisji
Do głównych zadań komisji należą:
– Podejmowanie działań interwencyjnych wobec osób uzależnionych od alkoholu, w tym wszczynanie procedur zobowiązania do leczenia odwykowego.
– Motywowanie i kierowanie osób uzależnionych do podjęcia leczenia odwykowego.
– Udzielanie pomocy psychospołecznej i prawnej osobom uzależnionym oraz członkom ich rodzin.
– Opiniowanie wniosków dotyczących zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz kontrola przestrzegania zasad zasady korzystania z tych zezwoleń.
– Prowadzenie działań profilaktycznych – informacyjnych i edukacyjnych w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania przemocy.
– Współpraca z instytucjami, organizacjami społecznymi i osobami fizycznymi w zakresie realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
– Kontrola punktów sprzedaży alkoholu pod kątem przestrzegania zasad lokalnych uchwał gminy oraz przepisów prawa.
Posiedzenia Komisji
GMINNY PUNKT KONSULTACYJNY PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ
Jest czynny w dniach: 15 (wtorek) lipca, 12 (wtorek) sierpnia, , 9 (wtorek) września, 14 (wtorek) października, 4 (wtorek) listopada, , 2 (wtorek) grudnia w godzinach od 15.00 do 17.00, pokój nr 1.
Wójt Gminy Drelów powołuje Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w następującym składzie:
– Mariusz Filipiuk – Przewodniczący
– Ewa Tarasiuk –Z-ca Przewodniczącego
– Wiesława Zaremba – Sekretarz
– Stanisław Kubik– Członek
– Cezary Terpiłowski – Członek
– Jerzy Michaluk – Członek
– Łukasz Niedziółka – Członek
Kto może złożyć wniosek o leczenie ?
Wniosek może złożyć dowolna osoba (sąsiad, daleki krewny, członek rodziny itp.) lub instytucja (zakład pracy, pomoc społeczna, Policja, Prokuratura), która wie o osobie nadużywającej alkoholu i powodującej rozkład życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylającej się od pracy albo systematycznie zakłócającej spokój lub porządek publiczny.
Procedura kierowania na badanie w przedmiocie uzależnienia osoby nadużywającej alkoholu:
- Złożenie pisemnej informacji w formie wniosku do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Komisję może powiadomić każdy np. rodzina osoby mającej problem z alkoholem, sąsiedzi, zakład pracy, policja, MGOPS
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wzywa do stawienia się zgłoszona osobę i na podstawie zebranego materiału podejmuje rozmowę motywacyjno – informacyjną.
- Zgodnie z art. 24 i art. 25 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, kieruje również na badanie do lekarza biegłego w celu wydania pozytywnej opinii lub negatywnej w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.
- Jeżeli opinia lekarza biegłego psychiatry wskazuje uzależnienie a osoba zgłoszona odmawia poddania się leczeniu, komisja przygotowuje i składa wniosek do Sądu Rejonowego w Grójcu o poddanie się leczeniu. O zobowiązaniu do leczenia orzeka sąd.
- Przed przygotowaniem wniosku do sądu o orzeczeniu obowiązku leczenia komisja pierwszoplanowo rozpoznaje czy w związku z nadużywaniem alkoholu nie został złamany któryś z artykułów kodeksu karnego, a w szczególności art. 207 mówiący o odpowiedzialności karnej za fizyczne lub moralne znęcanie się nad członkami rodzin.
Karta informacyjna dotycząca procedury leczenia odwykowego:
- Złożenie wniosku do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Urzędzie Gminy Drelów, ul. Szkolna 12, 21-570 Drelów.
- Wezwanie podejrzewanego o nadużywanie alkoholu (w przypadku zbyt małej ilości informacji podanych w składanym wniosku Komisja wzywa również wnioskodawcę) na posiedzenie Komisji w celu dokonania wyjaśnień (zebrania faktów) oraz zmotywowania do dobrowolnego podjęcia leczenia odwykowego.
- Wskazanie placówki lecznictwa odwykowego, w której osoba nadużywająca może podjąć leczenie;
- Komisja może monitorować przebieg leczenia odwykowego, jeżeli osoba podejrzewana o nadużywanie alkoholu zobowiąże się do podjęcia dobrowolnego leczenia odwykowego;
- W przypadku, gdy osoba nadużywająca alkoholu odmawia poddania się dobrowolnemu leczeniu Komisja kieruje osobę podejrzewaną do biegłych w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego;
- Biegli wydają opinię w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazują rodzaj zakładu leczniczego;
- Komisja przekazuje do Sądu zebraną dokumentację wraz z wnioskiem o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu w stacjonarnym (Szpital) lub niestacjonarnym (Poradnia Odwykowa) zakładzie lecznictwa odwykowego;
- W przypadku niezgłoszenia się do biegłego, Sąd zarządza doprowadzenie przez Policję na badanie w przedmiocie uzależnienia;
- Obowiązek poddania się leczeniu trwa tak długo, jak wymaga tego cel leczenia, nie dłużej jednak niż dwa lata od chwili uprawomocnienia się postanowienia Sądu ( uprawomocnienie trwa 21 dni);
- W przypadku uchylania się lub nieskuteczności leczenia niestacjonarnego (Poradnia Odwykowa) Sąd może zamienić je na prośbę wnioskodawcy we współpracy z kuratorem sądowym na leczenie stacjonarne (Szpital).
Ważne informacje
- W przypadku, gdy osoba skierowana na leczenie odwykowe, nie podejmie leczenia, wnioskodawca niezwłocznie zawiadamia Komisję;
- Jeżeli osoba podejrzewana o nadużywanie alkoholu nie stawi się na posiedzenie Komisji lub nie podejmie dobrowolnego leczenia odwykowego, Komisja może wezwać ją ponownie;
- wnioskodawca zobowiązany jest do informowania Komisji o zaistniałych zmianach, dotyczących osoby podejrzanej o nadużywanie alkoholu np. pobyt w Zakładzie Karnym, szpitalu, zmiana miejsca zamieszkania i inne informacje ułatwiające przebieg postępowania Komisji.
- W przypadku wszczęcia postępowania sądowego istotne jest aby osoba składająca zeznania w sądzie jako świadek ubiegała się o przyznanie nadzoru kuratorskiego nad osobą nadużywającą alkoholu.
Do pobrania:
Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2023-2025 dla Gminy DrelówPobierz
GMINNY PUNKT KONSULTACYJNY PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ
jest czynny w dniach: 29 (wtorek) lipca, 19 (wtorek) sierpnia, 23 (wtorek) września, , 28 (wtorek) października, , 25(wtorek) listopada, , 16 (wtorek) grudnia 2025 roku w godzinach od 15.00 do 17.00, pokój nr 4
Dyżur pełni Robert LEŚNIAK – TERAPEUTA UZALEŻNIEŃ, tel. 530 457 657
Zadzwoń i umów się na konkretną godzinę.
GMINNY PUNKT INTERWENCYJNO- KONSULTACYJNY,
w którym porad psychologicznych osobom uzależnionym od alkoholu i narkotyków, współuzależnionym i doznającym przemocy w rodzinie,
udziela INEZ KUR – psycholog.
Punkt jest czynny w dniach 4 (piątek) lipca, 11 (piątek) lipca, 22 (piątek) sierpnia, 29 (piątek) sierpnia, 12 (piątek) września, 26 (piątek) września 2025 roku, w godzinach od 9.00 do 12.00 pokój nr 4.
PRZYJDŹ,POROZMAWIAJ, POMÓŻ SOBIE i INNYM!
USŁUGI SĄ BEZPŁATNE Punkty funkcjonują w ramach realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Jakie są zezwolenia na sprzedaż alkoholu
Żeby prowadzić detaliczną sprzedaż alkoholu musisz mieć odpowiednie zezwolenie na konkretny rodzaj alkoholu.
Są trzy rodzaje zezwoleń (w zależności od mocy alkoholu):
- do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo
- powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa)
- powyżej 18% zawartości alkoholu
Ile zapłacisz?
Jaka jest opłata za zezwolenie
Wysokość opłat zależy od rodzaju sprzedawanego alkoholu:
- napoje alkoholowe do 4,5% alkoholu oraz piwo i napoje od 4,5% do 18% alkoholu (bez piwa):
- 525 zł – przedsiębiorcy rozpoczynający sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali wartość sprzedaży mniejszą niż 37 500 zł
- 1,4% wartości sprzedaży w poprzednim roku – przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 37 500 zł
- napoje alkoholowe powyżej 18% alkoholu:
- 2100 zł – przedsiębiorcy rozpoczynający sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali wartość sprzedaży mniejszą niż 77 000 zł
- 2,7% wartości sprzedaży w poprzednim roku – przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 77 000 zł
Pamiętaj! Jeśli sprzedawałeś lub sprzedawałaś już napoje alkoholowe, to wartość sprzedaży za ubiegły rok oblicz w kwotach brutto (czyli z podatkiem VAT i akcyzą), oddzielnie dla każdego rodzaju alkoholu.
Jaka jest opłata za zezwolenie składane w trakcie roku
Jeśli starasz się o zezwolenie w trakcie roku, to opłatę za zezwolenie oblicz proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia.
- Dla zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 18% alkoholu opłatę wylicz w następujący sposób: 525 zł ÷ liczba dni w roku × liczba dni do końca roku kalendarzowego.
- Dla zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu opłatę wylicz w następujący sposób: 2100 zł ÷ liczba dni w roku × liczba dni do końca roku kalendarzowego.
Jeżeli występujesz o kolejne zezwolenie, opłata jest naliczana na podstawie wartości sprzedaży za poprzedni rok, a jeżeli występujesz o kolejne zezwolenie w trakcie roku, to opłata jest naliczana proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia.
Jeżeli twoje zezwolenie wygasa w trakcie roku w związku z upływem terminu na jaki zostało wydane, opłata za korzystanie z zezwolenia w tym roku będzie proporcjonalna do okresu sprzedaży.
Do kiedy zapłacić?
Jeśli rozpoczynasz sprzedaż napojów alkoholowych, to opłatę za zezwolenie przypadającą na dany rok wpłać przed udzieleniem zezwolenia.
Jeśli sprzedawałeś już napoje alkoholowe, to wyliczoną opłatę wpłać w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach, w terminach: do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo, w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby sprzedawać napoje alkoholowe
Oprócz uzyskania zezwolenia, sprzedawca detaliczny musi:
- zaopatrywać się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców:
- posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych lub
- będących drobnymi producentami wina z upraw własnych lub przedsiębiorcami wykonującymi działalność gospodarczą w zakresie wyrobu fermentowanych napojów winiarskich z surowców uzyskanych we własnym gospodarstwie
- w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazać przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży odpowiedni dowód potwierdzający dokonanie opłaty
- posiadać tytuł prawny do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży
- wykonywać działalność gospodarczą w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu
- zgłaszać organowi zezwalającemu zmiany stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany
- prowadzić sprzedaż w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone przez radę gminy
- przestrzegać innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.
Uwaga! Każdy kto sprzedaje napoje alkoholowe bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom popełnia przestępstwo, za co grozi grzywna.